1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

ایران

مواجهه روزنامه كيهان و مجمع تشخيص مصلحت

مركز تحقيقات مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتشار جوابيه‌ای به اتهامات روزنامه كيهان درباره رابطه اين مركز و آقای موسويان با محافل خارجی پاسخ گفت.

default

برخی از روزنامه‌های ایرانی

روزنامه كيهان در چند روزگذشته به انتشار سلسله گزارشهايی در خصوص عاملان براندازی در ايران و كسانی كه به زعم اين روزنامه جاسوس محسوب می‌شوند، پرداخته است.

روزنامه كيهان ديروز خبر از سؤال ۲۶ نماينده پارلمان ايران از وزير اطلاعات در خصوص آزادی حسين موسويان عضو سابق تيم هسته ای ايران داد و اعلام كرد كه اين نمايندگان پرسيده اند "آيا آزادی موسويان تحت فشار جريانات خاص سياسی صورت گرفته است؟"

روزنامه كيهان در عين حال به نقل از يك منبع آگاه مدعی شده بود كه مراجع ذيربط مدارك فراوانی در خصوص اتهام جاسوسی موسويان در اختيار دارند و طبق اين مدارك موسويان مدت ها با عوامل اطلاعاتی سرويس های انگليس و ژاپن در تماس بوده و حتي صدای او در برخی مذاكرات تلفنی نيز ضبط شده است، تا آنجا كه موسويان در يكی از همين مذاكرات تلفنی به طرف خارجی خود می گويد كه با پشتيبانی شما مجلس هشتم را فتح خواهيم كرد.

روزنامه كيهان همچنين به نقل از يك منبع آگاه ديگر نيز به برخی جزئيات ديگر از پرونده آقای موسويان اشاره كرده و آورده است:«از منزل موسويان ۸۶ سند به كلس سری و ۵۱ سند سری و محرمانه نظام به دست آمده است.» اين منبع آگاه همچنين به كيهان گفته است: «برخی اسناد مربوط به دوره قبلی وزارت اطلاعات هم توسط موسويان به انگليسی ها داده شده است و موسويان در قبال اين خدمات، ويزای ۵ ساله انگليس را گرفته است.»

روزنامه كيهان به نقل از اين "منبع امنيتی" افزوده است كه همچنين "موسويان در يك مذاكره پنهانی به طرف انگليسی يادآور شده كه دولت هزينه مركز تحقيقات استراتژيك را كاهش داده و لذا لازم است انگليسی‌ها در اين باره كمك هايی به مركز نمايند كه در ازای اين درخواست طرف انگليسی هزينه برگزاری چند كنفرانس در داخل و خارج كشور را پرداخت كرده است."

شب گذشته اما مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جوابيه ای را در پاسخ به روزنامه كيهان منتشر كرد. گفتنی است که حسین موسویان معاون پژوهش‌های روابط بین‌الملل اين مركز وابسته به مجمع تشخيص مصلحت است و رياست اين مركز نيز با آقای حسن روحانی است.

در اين جوابیه در پاسخ به ادعای گرفتن پول از انگليس آمده است:«مرکز تحقیقات استراتژیک دارای ردیف بودجه مشخص بوده و کلیه هزینه‌های این مرکز به تایید مقامات ذیصلاح رسیده است و همچنین هزینه‌های پرداخت شده در کنفرانس‌ها نیز طبق همین روال از ردیف‌های تعیین شده بودجه، پرداخت گردیده است».

در ادامه جوابیه‌ی اين مركز با تاکید بر این که آنها تاکنون بابت برگزاری کنفرانس‌های خود هیچ نوع کمک خارجی دریافت نكرده اند، نيز تاكيد شده است که کنفرانس‌های مشترک اين مركز با مراكز خارجی نیز با تایید شورای عالی مرکزتحقیقات مطابق جدول زمانبدی سالیانه برگزار شده و در هیچ یک از آنها نيز دولت انگلیس یا سازمانها و مراکز آن کشور مشارکت نداشته‌اند.

در اين جوابيه همچنين با ابراز تعجب از اتهام‌زني‌های روزنامه كيهان به آقای موسويان، نسبت به تقليد كيهان از برخی سايت‌های اينترنتي تندرو، انتقاد شده و آمده است:« همانگونه که مستحضرید طی هفته‌های اخیر برخی از سایت‌های اینترنتی در مورد پرونده آقای موسویان، تاب و تحمل را از دست داده و با قضاوت‌های زود هنگام خود قبل از اثبات اتهام، با درج اخبار مشکوک به نقل از "یک منبع آگاه" قصد تاثیرگذاری بر روند پرونده را داشته‌اند. [اما] نشستن در جایگاه قاضی، قبل از اثبات هرگونه اتهام و صدور حکم نه اخلاقی است و نه قانونی. بنابراین الزامی است این سایت‌های اینترنتی که دیدگاه و منافع جناح های سیاسی را دنبال می‌کنند، از پیش داوری خودداری کرده و آرزوهای خود را جایگزین قضاوت عادلانه ننمایند».

گفتنی است كه اشاره مركز تحقيقات استراتژيك به سايت‌های نزديك به دولت همچون سايت رجانيوز است كه در روزهای گذشته اتهامات فراوانی را نسبت به موسويان و ديگر ديپلماتهای سابق همچون محمد جواد ظريف مطرح كرده اند.

سايت رجانيوز كه متعلق به فاطمه رجبی همسر سخنگوی دولت ايران است در روزهای گذشته همچنين ادعا كرده بود كه موسويان "متهم است كه اطلاعاتی را در اختيار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار داده است و اين اطلاعات كمك بسياری را به شورای امنيت برای صدور قطعنامه عليه ايران كرده است .»

رجانيوز همچنين در گزارشی مدعی شده بود كه محمد جواد ظريف نماينده سابق ايران در سازمان ملل نيز روابطی نزديك با موسسه "جامعه باز" در امريكا داشته است؛ درحاليكه اين موسسه به زعم اين سايت، به طراحی انقلاب مخملی در ايران مشغول بوده و كيان تاجبخش نيز كه به تازگی در ايران بازداشت شده، از مشاوران آن موسسه بوده است.

در همين حال گفتنی است كه روزنامه كيهان در دو روز گذشته به انتشار گزارش های متناوبی در خصوص برخی افراد و جريانات داخل كشور روی‌آورده كه به زعم اين روزنامه عاملان براندازی در ايران هستند.

روزنامه‌ی كيهان در همين راستا پس از انتشار گزارشی در خصوص كيان تاجبخش، در گزارش های جداگانه‌ای به افشاگری در خصوص روزنامه نگاران وابسته، و به زعم خود پشت پرده برنامه های خانه هنرمندان ايران پرداخته است.

در يكی از گزارشهای اين روزنامه نيز آمده است:«خانه‌ی هنرمندان ايران هنوز به رسوايی تعامل خود با يك مامور مخملی برانداز ،كيان تاجبخش، پاسخی نگفته است. و پژوهشگران كيهان، شواهد و قرائن متعددی در دست دارند كه اين انجمن از امكانات خانه هنرمندان كه تعلق به بيت المال دارد-برای پيشبرد بخشی از پروژه سياه "ناتوی فرهنگی" در ميان هنردوستان جوان، بهره می‌برند.»

شب گذشته اما سايت بازتاب كه نزديك به محسن رضايی فرمانده سابق سپاه ايران است نيز طی مطلبی به گزارشهای امنيتی روزنامه كيهان واكنش نشان داد. سايت بازتاب به نظر آيت الله خمينی اشاره كرده‌است كه در سال ۱۳۶۷ درپاسخ به پرسش آقای ری‌شهری وزير وقت اطلاعات مبنی بر امكان بهره‌برداری سياسی از پرونده‌های وزارت اطلاعات، اين اقدام را خلاف شرع و قانون اساسی ‌دانسته بود.

  • تاریخ 28.05.2007
  • نویسنده رضا خجسته رحيمی، گزارشگر دويچه وله از تهران
  • چاپ چاپ مطلب
  • لینک کوتاه شده http://p.dw.com/p/AjzM
  • تاریخ 28.05.2007
  • نویسنده رضا خجسته رحيمی، گزارشگر دويچه وله از تهران
  • چاپ چاپ مطلب
  • لینک کوتاه شده http://p.dw.com/p/AjzM