1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

جهان

تلویزیون روسی‌زبان آمریکا، مانعی دیگر در عادی‌‌سازی مناسبات با روسیه

آمریکا یک تلویزیون ۲۴ ساعته روسی‌زبان راه‌اندازی کرده است. یک شبکه خبری برای مقابله با اطلاعات کذب. شبکه‌ای تلویزیونی که تصمیم آن در دوران اوباما اتخاذ شد و حال اجرایی شده است.

 

خبر تاسیس این شبکه تلویزیونی ۲۴ ساعته روسی‌زبان توسط خبرگزاری فرانسه منتشر شده است. شبکه تلویزیونی „Current Time" (زمان جاری) سه دهه پس از پایان جنگ سرد راه‌اندازی می‌شود.

آمریکا در دوران جنگ سرد رادیویی به نام رادیو اروپای آزاد یا رادیو آزادی راه‌اندازی کرده بود. هدف از این رادیو مقابله با تبلیغات رژیم‌های کمونیستی در شرق اروپا اعلام شده بود. حال سه دهه پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی بلوک شرق، آمریکا یک فرستنده تلویزیونی روسی‌زبان راه‌اندازی کرده است. به نظر می‌رسد که ایجاد این فرستنده تلویزیونی واکنشی به "راشا تودی"، فرستنده تلویزیونی انگلیسی‌زبان روسیه است.

بیشتر بخوانید: تماس تیم انتخاباتی ترامپ با ماموران ارشد سازمان مخفی روسیه

هدف از ایجاد این تلویزیون پخش اخبار و اطلاعات برای ۲۷۰ میلیون شهروند روسی‌زبان اعلام شده است. توماس کنت، مدیرعامل رادیو اروپای آزاد گفته است این شبکه خبری تلویزیونی برای مقابله با تبلیغات رسانه‌های دولتی در روسیه راه‌اندازی شده است. شبکه تلویزیونی "کارنت تایم" به موازات پخش اخبار، برنامه‌های متنوع دیگری و از جمله برنامه آموزش آشپزی نیز دارد. تصمیم مربوط به راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی، به سال ۲۰۱۴ و به دوران زمامداری باراک اوباما باز می‌گردد. از این‌رو، راه‌اندازی این تلویزیون مستقیما ربطی به سیاست‌های دولت ترامپ ندارد.

Radio Free Europe Radio Liberty LOGO 2009 (Michael Cizek/AFP/Getty Images)

ساختمان رادیو اروپای آزاد در پراگ

پس از تصرف کریمه توسط روسیه و همچنین با فعال شدن روسیه در جنگ داخلی سوریه، دولت آمریکا تصمیم به راه‌اندازی این تلویزیون گرفت.

واکنش مسکو

دولت روسیه خیلی سریع نسبت به خبر ایجاد این شبکه تلویزیونی واکنش نشان داد. دیمیتری کیزلیوف، یکی از مشاوران دولت روسیه در امور رسانه‌ای، در یک برنامه مناظره تلویزیونی، ایجاد این شبکه را نوعی کلاه‌برداری خواند که «عمدتا زیر سقف مبارزه با تبلیغات روسیه، هدف پول‌شویی را دنبال می‌کند.» البته، کیزلیوف برای اثبات ادعای خود دلیل و شاهدی ارائه نکرد.

رادیو اروپای آزاد یا رادیو آزادی به ۲۶ زبان برنامه پخش می‌کند و با برنامه‌های خود، ۲۳ کشور را تحت پوشش دارد. برنامه‌های این رادیو با همکاری "صدای آمریکا" تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: آمادگی ترامپ برای از سرگیری رقابت تسلیحاتی با روسیه

برنامه تلویزیونی روسی‌زبان "کارنت تایم" بودجه‌ای معادل ۱۰ میلیون دلار در سال دارد. بودجه‌ای که توسط آمریکا تامین می‌شود. حال باید دید که دولت جدید آمریکا چه سیاستی در برابر این شبکه تلویزیونی و همچنین روسیه در پیش خواهد گرفت. یک موضوع البته از هم اکنون باعث نگرانی توماس کنت، مدیرعامل رادیو اروپای آزاد شده است و آن اینکه دولت ترامپ خواستار صرفه‌جویی در چنین حوزه‌هایی است.

در همین زمینه: