1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Politika

Ukrajinski „informacioni ratnici“

Ukrajina poziva na protivnapad protiv onog što Kijev naziva „ruskom propagandom“. Novoosnovano Ministarstvo informacija poziva građane da se angažuju kao „informacioni ratnici“. Planiran je i novi kanal za inostranstvo.

„Regrut XY, budi pozdravljen. Javlja se komanda informacionih trupa Ukrajine. Tvoj prvi zadatak je jednostavan: Pozovi tvoje najbliže i najpouzdanije prijatelje da se priključe Informacionim trupama Ukrajine, i da se prijave za svakodnevnu raspodjelu zadataka. To je veoma važno za našu informacionu borbu protiv spoljnog agresora. Čekaj na nove zadatke u bliskoj budućnosti. Do skorog viđenja!“

To što u prvi mah izgleda kao zadatak iz prosJečne kompjuterske igrice za tinejdžere jeste najnovija inicijativa ukrajinskog Ministarstva za informacionu politiku. Takav mejl dobije svako ko se imenom i prezimenom prijavi na sajtu www.i-army.org. Obični građani bi trebalo da u socijalnim mrežama „šire istinite informacije i suzbijaju rusku propagandu“.

Kijev hoće da se suprotstavi Moskvi na medijskom frontu

To se odnosi na lažne informacije sa istoka Ukrajine. Ukrajinske kolege su više puta uhvatile ruske medije u laži. Na primjer, veliku prašinu je digla tvrdnja ruske državne televizije da je u istočnoukrajinskom gradu Slavjansku ukrajinska armija živog razapela jednog dječaka. Tek nekoliko mjeseci poslije objavljivanja, ruska televizija skrušeno je priznala grešku.

Yuri Stets

Jurij Stez

Juri Stez, ministar za informacionu politiku, kaže o budućim „informacionim ratnicima“ za Dojče vele. „Naš zadatak je da se pobrinemo za brzo širenje istine internetom“, dodajući da je istina najbolja propaganda. Izgleda da je njegovo ministarstvo odlučno u namjeri da se informaciono suprotstavi Rusiji.

Sporno ministarstvo sa predsjednikovim prijateljem na čelu

Ovakvo ministarstvo je novost u Ukrajini. Ono je osnovano decembra 2014. Ministar Stez, kojem je 39 godina, iskusan je medijski menadžer i blizak ukrajinskom predsjedniku Petru Porošenku. Donedavno je bio na čelu informativne kuće „Kanal 5“, koju je osnovao milijarder Porošenko i koju ne želi da proda uprkos tome što je izabran za predsjednika države. Porošenko i Stez su uz to i dalji rođaci.

Stez ima 30 saradnika u ministarstvu i raspolaže sa budžetom od oko 100.000 evra, po čemu je njegov resor jedan od najmanjih i najsiromašnijih u ukrajinskoj Vladi. Osnivanje ministarstva bilo je sporno. Kritičari tvrde da se radi o „ministarstvu propagande“ ili ga nazivaju „ministarstvo istine“, koristeći formulaciju iz romana Džorža Orvela „1984“. Time optužuju vladu da kopira moskovske, nedemokratske metode. „Ne vidim puno toga što je ministarstvo do sada uradilo za ljude u istočnoj Ukrajini“, kaže Dijana Duzik, koja je na čelu nevladine organizacije „Telekritika“. Ona podsjeća da je upravo to bio jedan od ciljeva pri osnivanju ministarstva. U samoproklamovanim Republikama Donjeck i Lugansk, proruski separatisti su isključili ukrajinske i uključili ruske kanale. Kijev pokušava da ponovo pokrene emitovanje svojih programa u tim područjima.

I iz inostranstva se čuje kritika kijevske inicijative. Stručnjakinja za istočnu Evropu iz Berlina Gema Percgen, kijevsku informacionu armiju naziva „još jednom greškom pogrešno postavljene informacione politike“. Ona smatra da je osnivanje ministarstva takođe pogrešno. „Tako se ne može parirati ruskoj propagandi“, smatra ona.

Medijski rat oligaraha?

Kijev želi da se aktivira i na međunarodnom medijskom planu. Najnovija inicijativa Ministarstva informisanja je osnivanje kanala „Ukraine Tomorrow“. Programi za inostranstvo bi se emitovali na ukrajinskom, ruskom i engleskom. To bi barem delom bila ukrajinska protivteža ruskom državnom mediju RT, ranije poznatom kao „Russia Today“. „Cilj ovog medija je da informiše o poziciji Kijeva o reformama“, kaže ministar Stez. „Ukraine Tomorrow“ će početi sa emitovanjem najvjerovatnije u aprilu. Stez se nada da bi finansiranje trebalo da obezbijedi vlada, ali i Zapad. Kijev je već zamolio Sjedinjene američke države za pomoć.

Ovo je već treći pokušaj Ukrajine da osvoji prostor na međunarodnom medijskom tržištu na kojem vlada žestoka konkurencija. Ukrajinska državna televizija godinama pokušava da plasira u svijet svoje vijesti na engleskom, bez većeg uspjeha. Državni kanal „Ukraine Tomorrow“ bio bi direktni takmac privatnom kanalu „Ukraine Today“, koji se od avgusta 2014. emituje na engleskom. Vlasnik je medijski magnat Igor Kolomojski, koji je uspješan poslovni čovjek i istovremeno guverner Dnjepropetrovske oblasti. Analitičari smatraju da bi na međunarodnoj medijskoj bini moglo doći do medijskog rata ukrajinskih oligarha.

Ministarstvo informacija namjerava da do maja izradi papir o informacionoj bezbjednosti u Ukrajini, koji bi onda bio usvojen u Parlamentu. Ministar Stez kaže da Ukrajina na istoku zemlje ne bi izgubila informativni rat protiv Rusije, da je imala takav papir prije 20 godina.