1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Panorama

Previše kritike prema Kremlju? Zabrinutost za rusku TV stanicu RBK

Nakon otpuštanja urednika RBK-a prijeti opasnost da se broj kritičkih medija u Rusiji još više smanji. Ova medijska grupa se istakla svojim brizantnim otkrićima - među kojima i izvještavanjem o Panamskim papirima.

Politika ili biznis? Kada je riječ o promjenama na čelu jednog od najutjecajnijih medija u Rusiji ovo je često pitanje o kojem se najčešće diskutira. Slučaj medijskog holdinga RBK nije iznimka. Danima se nagađa zašto su tri top novinara ove kuće morala otići.

Generalni direktor Nikolaj Molibog saopćio je sredinom maja da glavna urednica RBK-a Jelisaveta Osetinskaja, kao i glavni urednik istoimene novinske agencije i urednik printanog izdanja napuštaju preduzeće. Obrazloženje glasi: Nije bilo moguće postići dogovor o važnim pitanjima i daljem razvoju RBK-a.

Novinari pretpostavljaju da je riječ o političkim motivima

Zamjenik u Ministarstvu komunikacija, Aleksej Wolin, kaže da ova promjena ima ekonomske razloge. I glasnogovornik ruskog predsjednika, Dmitri Peskov, demantira svaki pritisak Kremlja.

Bivša glavna urednica Osetinska najprije se nije oglašava da bi ipak kasnije dala nagovijestili da postoje mogući politički razlozi. Pritisak na holding je porastao zbog izvještavanja o tzv. Panama papirima, rekla je Osetinskaja britanskom Financial Times-u. U ovom papirima je između ostalog bilo riječ o otkrićima off-shore poslovanja čeliste Sergeja Roldugina, jednog od najbližih prijatelja ruskog predsjednika Vladimira Putina.

Novinska agencija Reuter navodi jedan mogući drugi razlog: Izvještaj RBK-a o farmi ostriga u blizini tzv. Putinove palate pored Gelendžika na Crnom moru bio je "posljednja kap".

Russland Präsidentschaftswahlen Milliardär Michail Prochorow in Moskau

Vlasnik RBK Mihail Prohorov je 2012. godine bio predsjednički kandidat

Brojni novinari, među kojima šef moskovskog udruženja novinara Pavel Gusev, polaze od političke pozadine kada je riječ događanjima oko RBK-a. I šef Ureda za ljudska prava, Michail Fedotov, kaže da ne vjeruje da su otpuštanja bila ekonomski motivirana.

Vlasnici RBK-a pod pritiskom

Slučaj RBK-a izazvao je velike reakcije prije svega zbog toga jer jer riječ o posljednjoj velikoj i realitivno nezavisnoj medijskoj grupi u zemlji, u medijskom krajoliku u kojem država dominira.

Skraćenica RBK znači RosBusinessConsulting. 1993. godine osnovano preduzeće sa težištem na izvještavanju o ekonomiji slovi kao jedno od vodećih na tržištu. Televizija, iz ove grupe, prema vlastitim navodima ima domet iznad 20 miliona gledatelja mjesečno. RBK je i medijski partner DW-a. Tamo je radila i Žana Njemcova, kćer ubijenog ruskog opozicionara Borisa Njemcova, koja sada radi za DW.

Od 2010. godine RBK ruskom milijarderu Mihailu Prohorovu koji je 2012. bio predsjednički kandidat i zahvaljujući liberalnoj retorici dobio milione glasova. U prethodnim sedmicama su njegove firme bile pod pritiskom. Provođene su istrage zbog sumnje da je utajio porez. Špekuliralo se da Kremlj vrši pritisak na poduzetnika da proda RBK-a.

Medijski holding se najprije briznatnim istraživanjima pobrinuo za ugled između ostalog informacijama o troškovima ruskog angažmana u Siriji. "Ako se razmisli o gledanosti RBK i tome da je njegova ponuda ekstremno često citirana u drugim medijima i socijalnim mrežama, RBK je očito sve više smetao protagonistima o kojima se istraživalo - prije svega ljudima iz okruženja Vladimira Putina", kaže moskovski novinar i bloger Aleksander Pluščev u razgovoru za DW.

Što se dešavalo ranijim kritičarima?

Ukoliko bi se uređivačka politika RBK-a zaista promijenila i kritičari Kremlja postali tiši to ne bi bio prvi slučaj ove vrste. Najpoznatiji slučaj se dogodio prije više od 10 godina 2011. godine kada je omiljena i utjecajna televizija NTW preuzeta od strane državnog energetskog koncerna Gazproma.

Russischer Fernsehsender Dozhd TV Anchor Maria Makeyeva

Televizija Dožd jedan je od rijetkih kritičkih medija

Pod pritisak je dospio očito i vodeći ruski privatni online list Lenta.ru. Glavna urednica ovog lista, Galina Timčenko otpuštena je u martu 2014. godine. Prethodno je Lenta.ru upozorena zbog njegog intervjua sa vođom ukrajinskog desnoekstremističkog pokreta "Prawy Sektor". Brojni promatrači u otpuštanju Timčenkove vide "jasnu političku odluku". Desetine novinara su nakon toga napustile redakciju iz solidarnosti.

Koji mediji kritični prema vladi još egzistiraju?

Time se dodatno smanjio ionako mali broj liberalnih i prema vladi kritičnih medija u Rusiji. Ostalo je još samo nekoliko printanih medija kao što su moskovski list Nova Gazeta i online portal Snob.ru.

Politički utjecaj i sličnu gledanost koji se mogu porediti sa RBK u Rusiji imaju samo još dva medija: radio stanica Eho Moskva i televizijski kanal Dožd (Kiša - Međunarodna oznaka za ovu televiziju je TV Rain op. red.). Eho Moskva pripada koncernu Gazprom. Njeni uposlenici govore da svakodnevno moraju računati sa promjenom rukovodstva ili zatvaranjem redakcija.

Privatna televizija Došd, koja je također partner DW-a, se 2014. godine nalazila kratko pred zatvaranjem kada je bila izbačena iz mreže kablovskih televizija. Od tada pokušava preživjeti zahvaljujući ponudi na internetu koja se plaća. Koncem 2015. godine na iznenađenje svih glavni urednik Dožda, Michail Sygar, najavio je svoje povlačenje. On je rekao da se želi posvetiti drugim projektima. No glasine su govorile da je morao otići zbog knjige koje je kritična prema Kremlju.

Preporuka redakcije