1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

TEME

Neizvjesna budućnost štampe u Njemačkoj

Uticajni izdavač Aksel Špringer d.d. prodao je više tradicionalnih listova medijskoj grupi Funke. Mnogi kritikuju taj poslovni potez i brinu se za zaposlene, a neki analiziraju šta se krije iza te strategije?

Medijska senzacija ovog ljeta: Aksel Špringer d.d. (Axel Springer AG) prodao je nekoliko tradicionalnih listova, uključujući Hamburger Abendblat (Hamburger Abendblatt) i Berliner Morgenpost. Kupac je medijska grupa Funke, nekada VAC (WAZ), a izdvojio je 920 miliona evra za ta dva ugledna lista.

Sjedište Aksel Springer d.d. u Berlinu

Sjedište Aksel Springer d.d. u Berlinu

"Bio sam veoma iznenađen, kao i čitava njemačka medijska scena", kaže portparol njemačkog udruženja novinara (DJV), Hendrik Cerner, u razgovoru za DW. "Niko to nije očekivao, pogotovo jer se ne radi o redakcijama sa gubicima.“ Špringer d.d., koji takođe izdaje dnevni list Velt (Die Welt) i tabloid Bild, saopštio je da su prodati listovi prošle godine ostvarili prihod od 512,4 miliona evra. To je oko 15 odsto od ukupne zarade te izdavačke kuće.

"Strategija je da se onlajn aktivnosti definitivno smjeste u prvi plan, i to ne samo informativni portali kao što je bild.de, već i zabavne strane koje Špringeru zaista donose novac", kaže Cerner. Špringer već ima nekoliko onlajn portala kao što su „autohaus24“, „finanzen.net“, „immonet“ ili „StepStone“. Čak i portal za kupovinu putem interneta, „Idealo“, i platforma za privatne smještaje, „Airbnb“, pripadaju Špringeru.

Digitalna svaštara

Upravo ta orijentacija predstavlja trn u oku medijskim profesionalcima u Njemačkoj. Glavni urednik Ziddojče cajtunga (Süddeutsche Zeitung), Kurt Kister, oprašta se od te izdavačke kuće nazivajući je "digitalnom svaštarom". Urednik Špigla Janko Tic kaže da će se ovaj potez osvetiti Špringeru i da je riječ o izdaji i napuštanju korijena novinarstva.

Kiosk s raznim njemačkim časopisima

Sve se manje ulaže u štampane primjerke, a sve više u online izdanja

Ali odluka nije naišla samo na nerazumijevanje. Profesor komunikacija u Drezdenu, Volfgang Donsbah kaže da je prodaja obavljena u dobro vrijeme i da će donijeti dosta novca. Veoma važno za digitalni preokret medijske grupe. "Izgleda da je to poruka: dugoročno gledano, jer okrećemo se digitalnom svijetu, mada još uvijek zadržavamo štampane proizvode - Velt i Bild."

Prema jednoj nedavnoj studiji, broj čitalaca štampanih medija se stalno smanjuje. Doduše, oko 45,5 miliona ljudi u Njemačkoj još uvijek poseže za dnevnom štampom, ali - to je oko milion manje nego u ljeto 2012. Posebno mlađi čitaoci prebacuju se na besplatno ponuđene informacije na Internetu.

Posljedice za zaposlene

Njemačko udruženje novinara posebno brine jedan problem - budućnost radnih mjesta. "Ne želim da širim paniku, ali naravno, u ovom trenutku nema garancije za zaposlene", kaže Cerner. Funke medijska grupa je u posljednjih nekoliko mjeseci bila na lošem glasu jer je zatvorila cijelu redakciju Vestfeliše rundšau (Westfälische Rundschau) i otpustila oko 150 novinara i urednika.

Volfgang Donsbah

Volfgang Donsbah (Wolfgang Donsbach)

Čak i medijski ekspert Donsbah ne isključuje smanjenje broja zaposlenih: "U ovom trenutku obje izdavačke kuće ćute, ali ako se razmisli zašto se kupuje i spaja, onda se uvijek pojavljuje eufemizam sinergija. To znači da se želi uštedjeti na resursima na onom polju, na kojemu su najskuplji, a to su ljudski resursi.“

Funke grupa ima vremena do ljeta 2014. da plati 660 miliona evra. Ostatak sume Špringer daje na zajam. Ali, čak i ako se obje strane slažu, to mora da potvrdi i kartelski nadzor. Potrebno je da se utvrdi da li je time u Njemačkoj ugrožena raznovrsnost medija.

"Mi se potajno nadamo da iz Saveznog zavoda za kartele neće stići zeleno svjetlo", kaže Cerner. Sa naučne tačke gledišta, ta želja je prilično nerealna. Profesor Donsbah ne vjeruje da će prodaja biti odbijena. On očekuje pozitivno rešenje - do kraja godine.

Autorke: Stefani Hepner / Dijana Roščić
Odgovorna urednica: Marina Martinović