Mardokovo žrtveno janje | Politika | DW | 08.07.2011
  1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Politika

Mardokovo žrtveno janje

Zbog afere prisluškivanja, Rupert Mardok ukinuo je „News of The World“, najtiražniji nedeljni list u Velikoj Britaniji, ali mnogi smatraju da je u pitanju samo „žrtvovanje pješaka“ i da su se glavni krivci izvukli.

default

Posljednje izdanje u nedjelju, 10. jula

Vijest da se ukida bulevarski list „News of The World“ odjeknula je kao bomba u Velikoj Britaniji. Agencija Rojters izvijestila je da je riječ o šokantnom odgovoru Mardoka na skandal sa prisluškivanjem, list „Telegraf“ u onlajn izdanju takođe pominje šokantnu najavu. Ukidanjem „News of The World“ sa tržišta nestaje najtiražniji list u zemlji, osnovan prije 168 godina.

Prisluškivano četiri hiljade ljudi

Izdanje u nedjelju, 10. jula, biće i posljednje, izjavio je šef izdavačke kuće „Njuz internešenel“ Džejms Mardok, sin Ruperta Mardoka: „Taj list uvijek je bio veliki investitor u novinarstvo i, uopšte, medije. Čvrsto vjerujemo u novinarstvo, ali neki standardi nisu poštovani. Zbog toga duboko žalimo – i ja, i kompanija.“

Mobiltelefonüberwachung Großbritannien

Odluka o ukidanju lista donesena je zbog afere prisluškivanja


U oproštajnom izdanju lista neće biti plaćenih oglasa, a humanitarnim organizacijama pružena je mogućnost da se besplatno reklamiraju. Sav prihod od tog izdanja biće uplaćen u humanitarne svrhe. Skandal sa prisluškivanjem doveo je u nepriliku cijeli Mardokov koncern. Naime, reporteri „News of The World“ godinama su sistematski prisluškivali telefonske sekretarice (mejl-boks) mobilnih telefona političara i uglednih ličnosti kako bi došli do ekskluzivnih informacija. Optuženi su i da su prisluškivali žrtve otmica i rođake žrtava terorističkih napada u Londonu 7. jula 2005. godine. Prisluškivane su i porodice poginulih britanskih vojnika – ukupno, špijunirano je oko četiri hiljade ljudi.

Preko leđa zaposlenih

Sada će bez posla ostati 200 saradnika lista. Jedan od njih je Dejvid Vuding koji je u listu od prije godinu i po dana i bio je šef političke redakcije. Vuding sada kaže: „Osjećamo se pomalo ošamućeno. Sve se to dogodilo u vrijeme rukovodstva koje je smijenjeno prije pet godina. Sadašnji glavni urednik je pošten, častan čovek, baš kao i njegova zamjenica i ostale moje kolege. Sve su to čisti ljudi. Ali, uprljan je brend ‘News of The World’. I odluka pogađa sve koji sada tu rade.“

News of the World Cover Zeitung England

"Uprljani" brend


Slične izjave daju i drugi saradnici lista. Smatraju da su žrtvovani od strane Ruperta Mardoka za koga je mnogo na kocki na britanskom medijskom tržištu. Mardok prije svega nastoji da dobije dozvolu britanskih vlasti da kompletno preuzme televiziju BiSkajBi. Riječ je o poslu vrijednom milijarde koji je sada ugrožen zbog skandala sa prisluškivanjem.
Bivši potpredsjednik britanske vlade Lord Preskot smatra da je ukidanje novina samo reklamni potez i pokušaj Mardoka da se umili britanskim vlastima: „To je tipičan Mardokov menadžerski trik. Pokušava da se riješi problema. U ovom slučaju nije otpušten niko od vodećih ljudi koji su bili umiješani u aferu, nego su stradali obični zaposleni u listu.“

Kazniti krivce

Kritičarima posebno smeta što su na svojim mjestima ostali ljudi kao Rebeka Bruks – u vrijeme afere prisluškivanja bila je glavna urednica „News of The World“, a danas je u upravnom odboru izdavačke kuće „Njuz internešenel“. Predsjednik opozicionih laburista Ed Miliband odlučno zahtjeva da Bruksova ode:
„Nisam zainteresovan za to da list nestane sa tržišta, nego da krivci budu pozvani na odgovornost. I da oni koji su odgovorni za izdavanje novina postupaju u skladu sa tom odgovornošću. Ništa od toga se danas nije dogodilo!“
Inače, posmatrači ocjenjuju da se Mardok neće sasvim povući sa unosnog tržišta nedjeljnih izdanja novina. Prema nekim vijestima uskoro će njegov tiražni list „San“ početi da izlazi i nedjeljom.

Autori: Štefan Lokner / Nenad Briski
Odg. urednik: Zorica Ilić