1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Начало

Полските медии се обвиняват взаимно в политическо пристрастие

Няма нищо необичайно в това партии или отделни политици да упрекват медиите в политическо пристрастие. В Полша обаче този спор се води не само между политици и журналисти, но и между отделните медии, които явно се разделят на два основни лагера – от една страна медиите, верни на правителството, и от другата тези, които подкрепят опозицията.

default

Общественото-правното радио в Полша се смята от край време за рупор на правителството. Частни телевизионни канали като Те Фау Ен и Полсат са известни с близостта си си до идеите на опозицията. И двете страни имат нещо общо: упрека в политическо пристрастие. Ето думите на Ева Зидлечка, журналист в ляволибералния всекидневнк “Газета Виборча”.

“Правителството дели журналистите на такива, с които говори, и на такива, на които не дава интервюта. Полският премиер никога не би участвал в предаване на частна телевизия. Същото важи и за министрите ни – те не поддържат контакт с частните медии.”

Докато управляващата партия “Право и справедливост” отказва да дава интервюта за частни радиа и телевизии, опозиционната партия “Гражданска платформа” избягва контакта с държавното радио. Същевременно обаче партиите обвиняват в политическо пристрастие всички медии, които се осмеляват да публикуват или излъчат критикуваща ги информация. Нито една полска медия не е пощадена от атаките на политиците, казва Ева Зидлечка.

“Правителството е изготвило списък с имената на журналисти, които според него са били агенти на полските тайни служби в годините на комунизма. Управляващите са на мнение, че тези журналисти подкрепят опозицията, за да навредят на правителството. Нотдавна кабинетът заплаши, че ще публикува някои от имената в списъка. Това е според мен чисто и просто изнудване”, казва Зидлечка, като добавя, че това важи не само за управляваща партия “Право и справедливост” на братята Качински. Подобен “черен” списък с имена на журналисти е изготвила и опозиционната “Гражданска платформа”. Журналистът от консервативния всекидневник “Жечпосполита” Марек Мажеровски е един от отявлените критици на тази налагаща се в полското общество практика.

“В списъка на опозиционната “Гражданска платформа” фитурират имената на журналисти, които според партията получават повече пари, именно защото са лоялни спрямо правителството. Според “Гражданска платформа” полският кабинет е купил тези журналисти.”

Няма нищо необичайно в това да се води борба между отделните партии. Новост е обаче, че в последно време борба водят и журналистите. Полските медии се упрекват взаимно в политическо пристрастие, а тонът се изостря все повече, казва Ева Зидлечка от всекидневника “Газета Виборча”.

“Медийното пространство в Полша е разединено. Обвинявайки се взаимно в политическо пристрастие, те вършат това, което всъщност е присъщо на политиците.”

Частният канал Те Фау Ен излъчи неотдавна репортаж, в който се вижда как един държавен секретар прави опит да купи глас на депутат. В отговор на това група журналисти публикуват комюнике, с което осъждат подхода на частната телевизия. Това от своя страна кара друга група журналисти да обвини авторите на комюникето, че работят в полза на правителството. Марек Мажеровски обясняава това развитие по следния начин:

“Дясно ориентираните полски медии имат най-сетне шанс да разпространят възгледите си. До скоро медиите в дясно от ляволибералния “Газета Виборча” нямаха възможност за изява. Този нов глас в полското медийно пространство е понастоящем обект на остра критика. Упрекът, че са рупор на правителаството, ги представя в лоша светлина.”

С оглед на всичко това поляците могат само да се надяват, че един журналистите ще се посветят на това, което всъщност им е работата – обективното представяне на информация.