1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

От света

Най-влиятелният руски вестник под контрол

Контролираната от руската държава компания-гигант “Газпром” купува водещия за страната вестник. Според критиците този ход води до засилване на правителствения контрол над медиите. Повече по темата от Бил Гасперини:

Главната квартира на Газпром в Москва

Главната квартира на "Газпром" в Москва

Съобщението бе кратко: “Медийният холдинг на Газпром скоро ще закупи контролния пакет акции на всекидневника “Известия”.

Официално покупката се извършва поради причини от икономически характер, тъй като собствениците искали да продадат вестника.

Този мотив обаче среща скептицизъм, като се има предвид досегашната дейност на Газпром.

Контролираната от държавата компания е една от най-големите световни фирми в енергетиката, но притежава също и много други холдинги, включително и в света на медиите.

Един от тези холдинги е националната руска телевизия НТВ, която бе закупена преди повече от 4 години в подобен маниер, като покупката бе последвана от незабавно заглушаване на критиката срещу политиката на Кремъл по този канал.

В продължение на дълго време по-различно беше положението с печатните медии. Докато Известия и много други вестници продължават да критикуват правителството, разпространението им е сравнително ограничено, предимно в по-големите градове.

Но според медийния анализатор Маша Липман ходът с Известия е признак, че Кремъл смята да се намеси и на печатния пазар.

“Според мен, когато веднъж бъде направен избор в полза на контрола вместо на конкуренцията, е избрано всъщност като главен и единствен инструмент направляването от страна на правителството. Контролът винаги изглежда недостатъчен за контролиращите”.

В миналото някои редактори на вестници, неконтролирани пряко от правителството, се озоваваха под натиск. Сред тях бе и бившият редактор на Известия Раф Шакиров, който бе уволнен през септември м.г., след като вестникът публикува снимки и критични коментари по време на драматичната обсада на училището в Беслан, където загинаха над 300 души.

Компанията, която в момента притежава Известия е с генерален директор Михаил Потанин, един от т.н. “олигарси”, натрупали огромни състояние в хаотичните дни след разпадането на Съветския съюз в 1991 год.

Някои анализатори смятат, че Потанин може би е бил притиснат да продаде Известия, за да си остане приятел с Кремъл и по този начин да избегне съдбата на Михаил Ходорковски, осъдения неотдавна за злоупотреба и данъчно укривателство на 9 години затвор олигарх.

Покупката на Известия се извършва точно в момента, когато Кремъл оповести плановете си за създаване на 24-часов англо-езичен нелевизионен сателитен канал, доситаг глобална публика с новини и информация по руските въпроси.

“Днес за пръв път се излъчи предаване на англоезичната станция “Ръша тудей” т.е. “Русия днес”, чиято задача е да излага пред света руския поглед върху нещата”.

Една от целите е, да се противедйства на негативния имидж на Русия, представян на световната общественост от чуждестранните медии.

Това обаче не означава, че каналът ще представя само позитивни новини, твърди Светлана Миронюк, директор на държавната информационна агенция РИА Новости, която притежава и сателитния канал:

“Нашата цел е да показваме всички аспекти на Русия, а не само добрата й страна. Русия е като мозайка, има много разчини неща да се кажат за страната, така че такъв е и нашият план.”

Точният източник за финансиране на тази телевизия не е ясен, някои съобщения твърдят, че стартовият капитал бил под формата на кредити от търговски банки.

Малцина обаче се съмняват, че “Русия днес” е проект, спонсориран от правителството, макар и официалните лица да твърдят, че бордът на директорите нямал да има нищо общо с Кремъл.