1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Политика

Държавният контрол над руските медии

Отдавна има оплаквания срещу ограниченията над свободата на медийте в Русия. Има само няколко вестника, които се осмеляват да критикуват правителството, практически всички медий вече са послушни на Кремъл. Херман Краузе информира:

Футбол, бокс, тенис, по шести канал вървят само спортни програми. Президентът наскоро се оплака, че руснаците не се занимават със спорт и изрази желанието за създаване на спортен канал. Затова ТеВеЕс последният недържавен канал трябваше да преустанови предаванията си. Министърът на печата и информацията заяви, че решението е било в интерес на зрителите: "Какви бяха причините за спирането му, ли? Нарушихме ли нещо? Дали не е изтекъл срока на лицензите? Дали сме показали материали подбуждащи към национални конфликти или пък порно-филми?" Тези въпроси зададе директорът на Тевеес, акционерно дружество , произлязло от ТеВе 6 или шести канал, който пък от своя страна произлезе от ЕнТеВе с главен редактор Кисельов. Критичната телевизия беше закупена от ГАЗПРОМ, държавният газодобивен концерн и оттогава излъчва само правителствената линия. Кремъл държи електронните медии: "ПРезидентът Путин сега постигна това, което целеше. Той искаше изцяло да подчини масовите медии. Последният независим телевизионен канал беше унищожен." Това заяви Борис Березовки, бивш медиен магнат, прогонен от Кремъл, който сега се ползва с политическо убежище в Лондон. Краткият период на недържавната телевизия в Русия отмина. Сред вестниците има все още някои критични като Новая Газета, Независимая Газета или Новие Известия. Последният миналата година за кратко време беше спрян, но сега отново е по будките, въпреки че разпространението му остава съвсем малко и е ограничено до Москва и Санкт Петербург. "У нас открито се говори как могат печатът, властта и медиите да работят заедно. По мое мнение не бива да има такова сътрудничество. Те не бива да се обединяват - властта и медиите. Имам впечатлението, че у нас всички трябва да допринасят затова да се каквото се пише да се харесва." Това заяви Валери Такасов, медиен експерт към Петербургския университет. Проблемът е, че Кремъл очаква масовите медии да работят в същата насока с правителство и президент - за благото на народа. Зад тези очаквания се крие едно мнение за ролята на медийте, което произтича от съветската идеология - тогава телевизията, радиото и вестниците бяха инструмент на властта. Защо не и сега да бъде така? "Ситуацията в днешния печат е следната - той се разпада на множество групировки, на лагери. Има, например, вестници, които принадлежат на богати олигархпи. Те са финансово осигурени, а други се борят за оцеляване. Аз например не познавам вестник в Русия, който би си позволил да критикува пряко президента. Това не бива да е така, защото медийте трябвало да защитават интересите на народа. " Една от най-важните радиостанции е Ехо Маскви, която може да се слуша и в редица други градове. Но дори и тя е твърде внимателна, когато трябва да разкритикува Путин или премиера Касянов. Това се прави преди всичко косвено. Според закона за предизборната борма не може да се излъчват портрети или пък коментари за кандидатите. "Ние сме с единия крак в затвора" заяви представител на синдиката на руските журналисти. За един редактор това стана реалност. Герман Галкин беше осъден на една година трудов лагер за обида и клевета срещу двама губернатори в Челябинска област.