1. Inhalt
  2. Navigation
  3. Weitere Inhalte
  4. Metanavigation
  5. Suche
  6. Choose from 30 Languages

Европа

Глупостите, които разказват за Германия

Меркел била избрана за най-лъжливата политичка, 700 000 германци се махнали заради бежанците, а Берлин кроял планове да окупира чужди страни: това са само три от многото фалшиви новини, разпространявани в Източна Европа.

Според светогледа на „алтернативните медии”, в момента Германия е на път да вземе цяла Европа под свой контрол и дори да окупира някои съседни страни. Пак според тези медии, германското правителство е враг на собствения си и на много други народи. Тези „алтернативни медии” обикновено цитират немскоезични сайтове от сегмента на конспиративните теории, предават в изкривен вид публикуваното от германски медии или пък пробутват някакви онлай-допитвания като автентичното мнение на народа.

Така например един чешки сайт цитира анонимен швейцарски блог, според който германската канцлерка Ангела Меркел била избрана за най-лъжливата политичка на 2015 година. Тази новина добре си проби път и стигна чак до иранската държавна телевизия. Сходна „новина” публикува и един унгарски сайт, който, уж цитирайки допитване в германското списание „Фокус”, съобщи, че подкрепата за „Алтернатива за Германия” била достигнала 70%. Истината е съвсем друга: подкрепата за десните популисти е към момента десет пъти по-ниска.

Много, много лъжи

Без да се съобразява с никакви статистики, руската „Риа Новости” през декември цитира Луц Бахман, един от лидерите на „Пегида”, с твърдението, че само за една година 700 000 германци са напуснали страната заради политиката на Меркел. Всъщност обаче през 2015 година от Германия са се изселили 17 560 души, съобщава Федералната статистическа служба.

Най-вече унгарски сайтове редовно публикуват лъжи по адрес на миграционната политика, която водят Германия и ЕС. Един от тях, регистриран като руски домейн (Hidfo.ru), през ноември написа, че германски партии и организации под влиянието на милиардера Джордж Сорос искат да обявят миграцията към Германия като официална правителствена цел. Според сайта, към германската конституция щяло да бъде добавено изречението: „Германия е мултикултурна страна, а масовата миграция (към Германия - бел.ред.) е държавна цел”. Hidfo цитира статия в крайно десния германски вестник „Юнге Фрайхайт”, където става дума за срещата на германското правителство с различни обществени организации по въпросите на интеграцията. На тази среща няколко правозащитни групи предложиха миграцията да бъде уредена в конституцията - с изречението „Федерална република Германия е многообразна страна, която приема мигранти”. В случая става дума просто за едно предложение на правозащитни организации, насочено освен всичко не към масова миграция към Германия, а към изравняване на правата на „старите” и „новите” мигранти.

Либерално ориентираният унгарски политик Матиас Ейорзи, бивш председател на Либералната фракция в Европарламента, обяснява какъв сайт е Hidfо: „Пълен е с публикации срещу бежанците, срещу ЕС и срещу Украйна, както и с фалшивите новини на руската пропаганда”. Според него това нагледно показва как Русия подкрепя десните екстремисти в Унгария и манипулира общественото мнение.

Но не е само този сайт. Ейорзи изброява и други електронни издания, поддържани от правителството или от проправителствени кръгове (magyarido.hu, echotv.hu, ripost.hu, origo.hu, faktor.hu, hirado.hu), които са пълни с лъжи за бежанците и европейската миграционна политика.

Редакцията препоръчва

"Окупатори!"

Насаждането на страхове от масовата имиграция, организирана уж от Меркел и от ЕС, е централна тема за многобройни "алтернативни медии" в цяла Източна Европа. А в няколко по-малки страни, най-вече край Балтийско море, се разпространяват и други опасения: че НАТО, ЕС или Германия са чиста проба окупатори. През февруари рускоезичният сайт baltnews.lt цитира един блог от левия германски седмичник „Фрайтаг”. Според личното мнение на автора, НАТО не разпространява демокрация, а всъщност е агресивно-империалистически нападателен съюз. Той твърди, че организацията е анексирала източноевропейските държави - без изобщо да споменава, че тези държави сами поискаха да влязат в НАТО.

Baltnews има сайтове в трите балтийски републики и официално се представя като независима медия, регистрирана в Холандия. Група разследващи журналисти (re:baltica) доказаха обаче, че през няколко фирми Baltnews е свързана с концерна „Россия Сегодня”, който е собственост на руската държава и към който принадлежи и новинарският портал „Спутник”.

След стационирането на 500 войници от Бундесвера в Литва, руският сайт newsbalt.ru със седалище в Калининград зададе въпроса не се ли повтаря историята - и направи сравнение с нацистката окупация. А посещението на германската министърка на отбраната Урсула фон дер Лайен беше сравнено с прочутата визита на Хитлер в Клайпеда през 1939 година. По същия повод анлгоезичният сайт russia-insider.com написа, че Германия окупира Литва по изрична покана от Вилнюс.

И в Чехия се правят опити за насаждане на страхове. През март няколко сайта писаха, че чешката армия очевидно ще премине към Бундесвера. Заговори се дори, че страната отново ще стане германски протекторат. Всъщност фактите бяха съвсем различни: чешката армия и Бундесверът просто сключиха споразумение за сътрудничество.

През март сайтът aeronet.cz написа, че Чехия била едва ли не германска колония, защото Германия контролирала обменния курс на чешката крона и еврото и забранявала на страната да влезе в еврозоната. Позовавайки се на публикация в германския „Ханделсблат”, според която външният министър Зигмар Габриел бил представил в Бундестага проект на име „Новата Европа”, сайтът твърди, че Европа ще бъде изцяло поставена под контрола на Берлин, а националните държави ще изгубят своя суверенитет и националната си идентичност.

Официално aeronet.cz се представя като издание на информационния портал American European News - AE със седалище в Ню Йорк и в холандския Айндховен. Издателите твърдят, че предлагат задълбочени анализи по теми от сферите на политиката и сигурността, които били алтернативна гледна точка спрямо уж необективните мейнстрийм-медии. Всъщност обаче сайтът обикновено цитира източници, които изобщо не подлежат на проверка. И остро напада както ЕС и Германия, така и политиката по отношение на бежанците. През 2014 година чешките тайни служби го определиха като „източник на проруска пропаганда”.

Отчетливо проруски

Ян Ханзелка от университета в Бърно казва в тази връзка, че сайтове като aeronet.cz имат читатели само в един сегмент от обществото. Но възгледи, публикувани на тези сайтове, се разпространяват дори от сериозни политически играчи, като например чешкия президент Милош Земан, който на няколко пъти прави провокационни изказвания срещу мюсюлманите, напада судетските немци, а в предизборната си борба срещу своя конкурент Карел Шварценберг използваше и редица антигермански клишета.

Повечето тъй наречени „алтернативни медии”, които нападат главно политиката към бежанците и политиката за сигурност на ЕС, НАТО и Германия, едновременно с това са и отчетливо проруски. Връзките им с Русия обикновено са доказуеми или поне предполагаеми. Освен това те цитират британски и американски сайтове от рода на prisonplanet.com на Алекс Джоунс, който е известен привърженик на конспиративните теории.

Всички тези сайтове използват фалшиви статистики и цитати и представят събитията едностранчиво, а това навежда на мисълта, че целта им е да насаждат страхове и напрежения в Европа, да възпрепятстват търсенето на конструктивни решения в политиката към бежанците и в крайна сметка да ерозират подкрепата за ЕС и за НАТО.

В отговор Европейската служба за външна дейност създаде специален стратегически екип по комуникациите, в който работят 11 души. Вече близо две години този екип, с помощта на доброволни външни сътрудници, събира фалшиви новини и ги публикува редом с фактите на своя сайт и в един информационен бюлетин. През 2014 година НАТО също създаде свой Център за стратегически комуникации. В крайна сметка обаче хората се доверяват само на онези информационни източници, на които искат да вярват.